Pagina's

23 okt 2018

Over kweeperen, dromen en een bijna vergeten ster..

Een heerlijke nazomer week op het franse platteland, 
ja ik weet het, het is half oktober, maar het leek echt nog een beetje zomer..
De zon scheen, de planten hadden zelfs nog bloemen en dat na maanden van droogte,
het gras was nog steeds dor, alleen de brandnetels probeerden hun kopjes weer op te steken.

Onze bomen hingen vol met kweeperen,
ik kon het niet laten, dagelijks pruttelde een pan op het gas
met heerlijk geurende peren,,
Eerst kweeperenkaas gemaakt
goed voor bij franse kaas en vleesgerechten, 
het is veel werk en duurt een tijd voor het zo ingekookt is, dat je het snijden kan..

Daarna de makkelijke variant gemaakt:
kweeperengelei (recept van Nigella)
Gemaakt van kweeperen die een nacht op water hebben gestaan,
daarna afgegoten, pondje suiker erbij en een uurtje koken..
De geur en de kleur...zo heerlijk en mooi!!

Het was dus een week van koken en bakken, de walnoten vielen en masse van de bomen
en werden overal ingestopt:
salades, sauzen, taarten..taartjes..

Een dagje naar Langres (40 km bij ons vandaan), leverde mooie foto's en dromen op..
van grote oude leegstaande gebouwen..
waarbij mijn fantasie op hol slaat:
ik zag ineens een quilthotel voor mij..
ik heb zelfs op makelaars sites gekeken wat dit pand moest kosten..
Nou ja, stel dat ik de staatsloterij win, dan weet ik wat ik er mee ga doen!!

Behalve dromen over quilthotels, heb ik ook nog echt iets quilterigs gedaan:
 Deze ster afgemaakt..dat was nogal een werkje, het ging niet naar mijn zin,
dus delen weer losgehaald en eindelijk op zondagmiddag was ze af!!
Snel een foto gemaakt, daarna moest ik nog 'duizend' andere dingen doen en 
vergat de ster op de tegels in de tuin..

Maandagochtend, op punt van vertrekken,
loopt mijn lief nog even ter controle door de tuin
om heel triomfantelijk, zwaaiend met mijn ster terug te komen:
of ik misschien niet iets vergeten was??
pfff  het idee alleen al..


10 opmerkingen:

Marja zei

Ondanks of misschien wel dankzij de droge zomer zo'n mooie opbrengst. Prachtig al die verschillende kleuren van zon en herfst. Hmm dat Hotel ik zie het ook al wel voor mij, blijven dromen toch? Dat zou flink balen geweest zijn zeg als je na zoveel moeite met die ster hem vergeten zou zijn!

Groet,

Floor zei

Oeps! Bijna je ster vergeten, had je weer helemaal terug moeten rijden :-)
Kweeperenkaas..... nog nooit gezien of van gehoord. Weet eigenlijk niet eens hoe kweeperen smaken, waarschijnlijk kan je ze niet zo eten en moet je er iets mee doen, net als met stoofpeertjes.

Annelies zei

Oei, zo'n ster die dan blijft liggen.
Wij zijn ook weer terug, maar het wordt steeds moeilijker terug te gaan.
Helaas moet Frank nog werken.

Annette zei

Ik kom wel logeren in je hotel hoor!

Phyllis zei

Ooooh, kweeperen, heerlijk, ken de kweeperenkaas niet, maar de gelei wel, zalig. En nu maar hopen dat je die loterij wint!

Sylvia`s Quilts zei

Héérlijk die geur van Kweeperen (Coing), ik legde ze ook vaak een poosje op een schaal voor de geur!
Ziet er goed uit de kaas en gelei en o zo lekker.
Had je bijna na alle moeite om je ster naar je zin te krijgen, hem vergeten!
Kon je opnieuw beginnen of was je terug gegaan..... ?!
Groetjes Sylvia.

wilma oud zei

Heerlijk wat er allemaal groeit en bloeit en wat je ermee kunt maken. Neeeeee, de ster bijna vergeten.......je moet er toch niet aan denken. Fijne dag nog. Groetjes Wilma

Annemieke zei

Tjonge dat zou wat geweest zijn als je die kwijt was, brrr.
Mooie foto's en verhaal, voel mij bijna echt daar. Mag ik vragen of je walnoten direct kan eten van de boom of moet je die een paar weken laten drogen?
In Denemarken zag ik dit najaar voor het eerst kweeperen nadat ik eerst dacht hele rare vervormde appels of peren te zien;)
Groetjes
Annemieke

Annemiek zei

Als ik toch eens rijk was... Tja dromen zijn vaak heerlijk. Ik droom met je mee dat ik dan een heerlijk verblijf in je hotel heb en daar zalige notentaart eet :-) Wanneer ga je open?

Laura zei

Ziet er fantastisch uit hoor!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...