Pagina's

7 nov 2011

OudGoed (10)

Deze maand is er vooral weer 'gedacht' aan mooie oudgoed lapjes....! Daarom wil ik jullie vandaag laten meegenieten van mijn bezoek aan het borduurmuseum in Fontenoy le Chateaux .
Het dorpje in de Vogezen stelt tegenwoordig weinig meer voor, maar vanaf 1836 werkten er meer dan 500 vrouwen als borduursters. De omliggende  natuurbaden trokken veel rijke mensen uit Parijs, die dol waren op het mooie borduurwerk.
En terwijl zij zich lieten verwennen in Bains les Bain of Plombiëre, werden er hele uitzetten voorheen geborduurd in het nabij gelegen Fontenay.
De vrouwen verdienden er meer mee dan het dagloon van hun mannen, grof huishoudelijk werk werd niet meer door hen gedaan uit angst voor beschadigingen aan hun handen.
Het borduurvak werd van moeder op dochter doorgegeven en je krijgt de indruk dat alle vrouwen van het dorp 'goeden handen' hadden.
In het museum hangen 5 grote kamers vol met borduurwerk en met de verhalen over de borduursters. Op bovenstaande link vind je ook veel informatie hierover. Erg de moeite van het lezen waard!

Op alle zondagmarkten speur ik naar oud linnen of geborduurde zakdoekjes en ook deze zomer zijn er weer mooie stukjes bij gekomen. Nog een maandje geduld, bij de volgende update hoop ik wat verder te zijn met mijn 'Oudgoed' project en mijn nieuwe aanwinsten te laten zien (verwerkt en wel..). De update's van Monica, Joke en Marcella staan al op hun blog, veel lees plezier!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...